pondělí 28. dubna 2025

PhDr. Vladimír Přibyl o starém umění ve Slaném / sobota 26.4.2024


   V sobotu 26. února 2025 měli posluchači Slánské akademie možnost se v salónku bývalého hotelu Grand znovu setkat s jejím zakladatelem, historikem umění PhDr. Vladimírem Přibylem, jenž mezi ně tentokrát zavítal v roli přednášejícího, aby je seznámil s novými poznatky o památkách našeho města. V přednášce Kaleidoskop starého umění ve Slaném tak měli možnost se vydat na krátkou virtuální pouť po zdejších pamětihodnostech.

   První zastávka na této cestě byla v místním muzeu, jehož depozitář ukrývá ve svých útrobách mimo mnoha jiných cenností také pozdně gotickou sochu sv. Šebestiána (kol. r. 1520). O jejím původu se ví pouze to, že se do muzea dostala v r. 1955 po smrti její majitelky. Jedno z putování Slánské akademie v r. 2011, kdy jsme navštívili kostel sv. Petra a sv. Pavla v Kralovicích, přivedlo pana doktora ke zjištění, že sousoší Zvěstování Panny Marie z tamního hlavního oltáře, jež je připsáno tzv. Mistru Týneckého Zvěstování, má blízko k soše ze slánského muzea. Tohoto sochaře proto považuje za autora i této plastiky. Ve svém článku pro sborník k jubileu PhDr. Ireny Bukačové, emeritní ředitelky Muzea a galerie severního Plzeňska v Mariánské Týnici, následně přiřadil tuto sochu do západočeského okruhu pozdně gotických skulptur tohoto světce, které byly inspirovány grafikou Albrechta Dürera z r. 1495.

   Poté jsme se přesunuli v bloku nazvaném „fioretti“ ze slánského františkánského kláštera do konventního kostela Nejsvětější Trojice. Nejprve byla nadhozena otázka autorství jeho barokní přestavby po r. 1665. Rozhoduje se mezi italským architektem Carlem Luragem a jeho spolupracovníkem Domenikem Orsim, který je ve slánských matrikách doložen jako kmotr dětí slánských měšťanů. Její vyřešení je však složité, protože se na některých stavbách, jako je nedaleký klášter v Hájku, podíleli společně.

   Poté pan doktor upozornil na kamenické prvky, na kterých se podílel Giovanni Battista Allio, a bohatou štukatérskou výzdobu, která pro svou vysokou úroveň snad může být připsána Giovannimu Bartolomeu Comettovi.


   Přiblížil jeho „genius loci“, který zachytil ještě před druhou světovou válkou na svém obraze Ráno ve slánském františkánském kostele Josef Krejza a jenž v důsledku událostí v druhé polovině 20. stol. již zanikl. Zcela zasvé tehdy vzala také výmalba kostela. Starší nástropní malba pocházela patrně z druhé poloviny 19. stol. a mladší výzdoba stěn a kněžiště z r. 1911 byla dílem Jana Nepomuka Řehoře.

   Následně byla věnována pozornost oltáři sv. Kříže, který prošel v r. 1884 za kvardiána Gilberta Procházky proměnou, kdy byla v něm umístěná Pieta nahrazena křížem se sochou Ukřižovaného a po jeho stranách umístěny sochy sv. Jana Evangelisty a Panny Marie Bolestné. Pieta, která je možná vyobrazená na jednom z „křídel“ oltáře původně z Martinické kaple ve sv. Vítu na Pražském hradě, byla přemístěna do výklenku na boční straně a po zrušení kláštera se dostala do sv. Gotharda.

   Prostor byl dán také pozdně barokní truhlářské výzdobě kláštera, jenž je dílem řádových truhlářů a řezbářů Tadeáše Ratajského a Benedikta Šlechty. Ten se podílel na zhotovení chórových lavic v oratoři za hlavním oltářem, prospektu varhan a otočného pulpitu završeného křížem.

   Spojitost s oratoří má také františkánské skříňové nekrologium, které je dnes vystavené v městském muzeu. Z jeho obsahu se dozvídáme také o slánských františkánech, kteří svoji pozemskou pouť ukončili jako misionáři v dalekých zemích.

   Na konci tohoto bloku jsme se zastavili v aleji soch před klášterem. Podařilo se najít torzo další z nich. Jedná se o sochu sv. Salvátora, která se dnes nachází v klášterní zahradě. Snad by se mohla restaurovaná spolu s kopií sv. Petra z Alcantary v budoucnu vrátit na své místo.

   Závěrečný blok je přivedl nazpět do piaristické koleje, kde dnes sídlí vedle knihovny také Vlastivědné muzeum ve Slaném. Zprvu byla pozornost krátce věnována samotnému řádu, který se v českých zemích usadil nejprve na Moravě, slánská kolej se řadila k prvním vlaštovkám v Čechách, kde měli na poli své působnosti velkou konkurenci v jezuitech.

   Poté byli seznámeni s vedutami a návrhy koleje, které se podařilo najít v římském řádovém archivu. Mohli jsme se seznámit s jejím stavebním vývojem až do výrazné proměny, jež přinesla v 19. stol. přestavba podle návrhu Františka Štecha (1877) záhy, co se budova dostala do majetku města.


   V bývalé kolejní kapli byla pozornost zaměřena na otázku původní podoby části kleneb, které se zřítily následně po požáru koleje v r. 1795 a v r. 1807 byly nahrazeny novými. Ty původní byly patrně zdobeny freskovou a štukovou výzdobou podobnou té, která se dosud nachází v kapli sv. Kosmy a sv. Damiána na Novém Městě pražském (vedle Emauz).

   Přednášejí také vzpomenul na slánského rodáka, archeologa PhDr. Václava Mouchu, který prováděl v sedmdesátých letech minulého století archeologický výzkum hrobky piaristů. V této kryptě pod kaplí je uchována také část srdce zakladatele koleje Bernarda Ignáce z Martinic.

 Jejich pouť uzavřelo vyprávění o kometě, kterou slánští piaristé pozorovali v r. 1743. Ti byli zdatní v přírodních vědách. Znali také konstrukci slunečních hodin, z nichž jedny navrhovali pro hraběte Josefa Paara na jeho tvrz ve Štěchovicích. Je tedy velice pravděpodobné, že se také jedny nacházely na fasádě jejich koleje. Podobně jako je tomu v případě Benešova.

   Nakonec byl vyhrazen prostor na dotazy z auditoria a nám nezbylo než poděkovat za zajímavé vyprávění o památkách našeho města, popřát mu hodně zdraví do dalších let a doufat, že mezi nás brzo opět znovu zavítá.

(Pavel Zděnovec) 

Žádné komentáře:

Okomentovat