V sobotu 8. dubna
se uskutečnilo v bývalém salonku hotelu Grand další setkání Slánské akademie
volného času, které bylo též součástí právě probíhajících Dnů izraelské kultury
ve Slaném. V předvelikonočním čase jsme měli možnost vyslechnout duchovně
laděnou přednášku „Židovská svatá Písma v křesťanské Bibli“ z úst biblisty Doc.
ThLic. Josef Hřebík, Th.D., S.S.L. (KTF UK Praha), který se podílí na
nejnovějším katolickém překladu Písma svatého (kniha Pentateuch) do českého
jazyka. Ve své přednášce tedy prezentoval pohled katolické biblistiky na
židovská posvátná písma, které křesťané souhrnně nazývají Starý zákon.Nejprve se
věnoval otázce kánonů. Ještě v době Kristově netvoří hebrejské posvátné spisy
jednotný soubor (kánon). V průběhu 2 a 3. století dochází k vytvoření dvou
kánonů, které se od sebe liší uspořádáním. Židovský (palestinský)
kánon zvaný Tenak (Tanach), který tvoří Tóra (5 knih Mojžšíšových),
Proroci přední (kam patří také knihy Samuelovy a Královské) a zadní (Izaiáš,
Jeremiáš a další) a Spisy, kam se řadí také 5 svátečních svitků nazývaných
Megilot (např. kniha Ester), je řazen prostorově. Křesťanský kánon, jenž
se dělí na knihy dějepisné (mimo jiné Pentateuch), naučné (např. Job) a
prorocké (např. Daniel), má řazení časové. U některých církví (např. jako je
katolická) obsahuje Starý zákon také knihy deuterokanonické (Tobiáš, Sírachovec
atd.). Ten vychází ze širšího alexandrijského kánonu vzniklého na podkladě
překladu hebrejských písem do řečtiny tzv. Septuaginty. Jeho katolická podoba
je potom dána překladem Bible do latiny tzv. Vulgatou. Poté Starý zákon představil
ze tří hledisek: Historické, tady
uvedl období nemonarchické, monarchické a postmonarchické. Následoval
pohled literární a na závěr teologický.
Po přestávce se rozhovořil o dvou
tématech – historicita Starého Zákona a násilí v něm obsažené – které jsou
často jako dotazy kladeny posluchači jeho přednášek. (Pavel Zděnovec)
Obrazová galerie ze setkání zde
Žádné komentáře:
Okomentovat