Setkání
slánských „akademiků“, které se konalo v sobotu 28. března 2015 v salónku
bývalého hotelu Grand, bylo věnováno té ruské meziválečné emigraci, která se na
určitou dobu usadila v tehdejším Československu. O ní nám přijel přednášet
přední český rusista PhDr. Hanuš Nykl, Ph.D. ze Slovanského ústavu Akademie věd
ČR.
Bolševický
převrat a následná občanská válka v Rusku vyvolaly jeden z prvních masových
exodů 20. století. Z území bývalé carské říše tehdy do exilu odešlo přes milion
osob. Významnou část tvořila inteligence (spisovatelé, umělci, filozofové atd.)
z řad svržených vládnoucích elit. Další početnou skupinu poté tvořili vojáci
Bílé armády, jejíž zbytky musely opustit v r. 1920 své poslední útočiště Krym.
Cílovými zeměmi emigrantů se staly Německo, Francie, Jugoslávie,
Československo, Pobaltí a Čína. Avšak jedině Československo a Jugoslávie
poskytly uprchlíkům výraznější materiální pomoc.
Další vlnu
emigrace vyvolalo v r. 1922 rozhodnutí tehdy nejvyššího představitele
Sovětského svazu Vladimíra Iljiče Lenina o vyhoštění 160 nežádoucích
intelektuálů ze země. Někteří z nich včetně slavného filosofa Nikolaje
Berďajeva opustili se svými rodinami svou vlast na dvou parnících vypravených
na podzim téhož roku z Petrohradu. Tato událost je dnes známá jako „Parník
filozofů“.
Na pomoc
ruským utečencům byla v Československu vytvořena tzv. Ruská pomocná akce. Ta
byla financována z prostředků české vlády, osobních fondů prezidenta republiky
Tomáše Garrigua Masaryka i významného politika a rusofila Karla Kramáře,
předsedy československé vlády v letech 1918-1919, a také dalších soukromých
sponzorů. Tato akce umožnila utečencům z rozpadlého ruského impéria pobyt a
případně studium na území československého státu. Výuku měli zajišťovat také
učenci z řad příchozích. Počítalo se s tím, že se v Rusku brzo znovu politický
režim změní a navrátilci poté budou poté prospěšní i naší republice. Současně
však pobyt ruských intelektuálů v Čechách byl podnětný i pro naši kulturu a
vědu. Praha, která se stala jejich centrem, se začala nazývat ruským Oxfordem.
Zlatá éra ruské kultury v českých zemích skončila německou okupací a následným
příchodem Rudé armády v r. 1945, kdy mnoho emigrantů bylo odvlečeno do gulagů v
Sovětském svazu.
Mezi těmi,
kteří tehdy pobývali v Československu minimálně nějakou dobu, pokud se zde
neusadili natrvalo a nepřijali později naše občanství, je řada jmen významných
představitelů vědy a kultury. Aby nám mohl přednášející některé blíže
představit, vybral jen ty známější. Mezi ty patří kunsthistorik Nikodim
Pavlovič Kondakov (1844-1925), odborník na byzantské umění, který se v r. 1922
přestěhoval na pozvání prezidenta Masaryka do Prahy z Bulharska, aby zde až do
své do smrti přednášel. Vyšlo mu zde také jeho čtyřdílné dílo Ruská ikona. Jeho
žáci založili Seminarium Kondakovianum, které bylo později přejmenováno na
Archeologický institut N. P. Kondakova, jenž poté působil až do r. 1952. Ikony
patřící do sbírky tohoto ústavu jsou dnes vystaveny v Národní galerii ve
Šternberském paláci, jak připomenul PhDr. Vladimír Přibyl, který měl možnost
nahlédnout také do Kondakovovy pozůstalosti. Tento ruský historik umění byl
pohřben v chrámu Zesnutí přesvaté Bohorodice na Olšanských hřbitovech. Ten byl
vybudován s významnou podporou Karla Kramáře, který je zde také pochován, v r. 1925
pro pravoslavnou církev jako pohřební kaple.
Další
významnou postavou je lingvista Roman Osipovič Jakobson (1896-1986), představitel
strukturalismu, který se do Prahy dostal r. 1920 jako člen sovětského
diplomatického sboru, avšak záhy místo v něm opustil. Byl jedním ze zakladatelů
Pražského lingvistického kroužku a zajímal se i o českou literaturu (studie o
staročeském Mastičkáři). Jakobson působil jako profesor na Masarykově
univerzitě v Brně. Po vypuknutí II. světové války odešel za dramatických
okolností do Spojených států amerických, kde v Bostonu zemřel. Mezi další
jazykovědce patřili Nikolaj Sergejevič Trubeckoj (1890-1938) a Sergej Josifovič
Karcevskij (1884-1955).
Někteří
emigranti se po čase vrátili do Sovětského svazu, kde v některých případech
mohli pokračovat ve své kariéře, jako příklad lze uvést folkloristu Petra
Bogatyreva (1893-1971), který u nás působil ve Slovanském ústavu. V českých
zemích se usídlili také příslušnici dalších národů zaniklé carské říše, jako
byl Ukrajinec Dmitro Ivanovyč Čyževskij (1894-1977), filozof a literární vědec,
který v r. 1935 v Halle objevil rukopisy části díla J. A. Komenského. Mimo jiné
se věnoval dějinám filozofie na Ukrajině. V Čechách dlouho nepobyl a jeho
činnost je spíše spojena s Německem, kde působil na univerzitách v Jeně a
Halle, a tak je považován za posledního polyhistora německé slavistiky.
Nejvýznamnější
literáti z řad emigrantů v Praze nepobývali, protože volili azyl spíše v Paříži
nebo v Berlíně. Připomíná se proto pouze krátký pobyt básnířky Mariny Ivanovny
Cvětajevové (1892-1941), která žila v Praze a jejím okolí, než s manželem
odešla do Francie. Přesto i zde působilo několik spisovatelů, jako byli
Jevgenij Nikolajevič Čirikov (1864-1932), humorista Arkadij Timofejič Averčenko
(1881-1925), Vasilij Ivanovič Němirovič – Dančenko (1845-1936) a Nikolaj
Terlecký (1903-1994).
Závěr tohoto
setkání, které se konalo v čase předvelikonočním, patřilo ikonografii ruské
ikony Zmrtvýchvstání Krista – Sestoupení do pekla z Treťjakovské galerie v
Moskvě.
Poté již
nezbylo než poděkovat za zajímavou přednášku o pro nás málo známém tématu a
těšit se na nové setkání s tímto naším již kmenovým přednášejícím. Těm, kdo
chtějí vědět více, lze poté doporučit tyto knihy – Ivan Savický, Osudová
setkání: Češi v Rusku a Rusové v Čechách 1914-1938, Praha 1999 a Lesley
Chemberlainová, Parník filozofů: Lenin a vyhnání inteligence, Praha 2009.(Pavel
Zděnovec).
Další snímky ze setkání zde.
Další snímky ze setkání zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat