V sobotu
22.11.2014 se uskutečnila letošní druhá pražská exkurze Slánské akademie
volného času. Tentokrát jsme zamířili do kostela sv. Havla na Starém Městě.
Před svatostánkem jsme se v 10 hodin setkali s naší stálou pražskou průvodkyní
PhDr. Helenou Čižinskou (Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště
Praha). Ta nám nejprve vyprávěla o Havelském Městě, které v těchto místech
existovalo jako samostatný celek, než bylo sloučeno se Starým Městem pražským.
Poté popsala výzdobu průčelí kostela, kterému dominují sochy karmelitánských
světců a zemských patronů z dílny Matouše Václava Jäckla. Následně jsme byli
panem kostelníkem vpuštěni do útrob chrámu. Zde se paní doktorka nejprve krátce
zmínila o historii kostela.
Počátky
kostela jsou spojeny se vznikem města, které podle něho neslo svůj název. To
bylo založeno v prvé polovině 13. století a předpokládá se tedy, že někdy tehdy
nebo těsně předtím byla také vystavena tato svatyně. Její existenci dokládá
latinská legenda o polském světci sv. Stanislavovi z poloviny 13. století,
která hovoří o kostelu sv. Havla v Praze. Jaká byla jeho románská podoba však
nemůžeme říci, protože doposud nebyly nalezeny žádné jeho pozůstatky z té doby.
Jeho gotický vzhled však nám už mohou odborníci přiblížit a sami jsme měli
možnost některé prvky tohoto slohu si v interiéru prohlédnout. Na sklonku 14.
století zde působil jako farář sv. Jan Nepomucký. Svá kázáni zde přednesli také
reformní kazatelé včetně Jana Husa, kterého zde před Bílou horou připomínala
kazatelna s jeho portrétem. Za husitských válek kostel nedošel úhony, protože
již na počátků bouří v r. 1419 přešel do držení utrakvistů. Z doby, kdy zde
sloužili mše kališníci, se dochovalo několik artefaktů (křtitelnice a později
barokně upravené svícny) ze 16. století. Po porážce českého stavovského
povstání je opět navrácen katolíkům a v r. 1627 zde Ferdinand II. usazuje řád
obutých karmelitánů, který si nechal u kostela na přelomu 17. a 18. století vybudovat
svůj klášter, jehož architekty byli Giovanni Domenico Orsi a Carlo Lurago. V té
době došlo také k barokizaci interiéru kostela, kdy byly v bočních lodích
postaveny empory, zazděny gotické články a zhotoveny nové oltáře. V letech
1722-1727 prošlo zásadní
proměnou také průčelí kostela, na které měl zásadní
podíl stavitel Pavel Ignác Bayer, jenž je v chrámu pohřben, avšak zda je též
autorem jejího návrhu zůstává sporné. V souvislosti s tímto architektem
připomenul PhDr. Václav Přibyl jeho činnost ve Velvarech. Po obdržení
významného finančního daru od bohatého donátora nechali karmelitáni obměnit
inventář kostela za ten, který je v kostele dosud. Na jeho výzdobě se podíleli
významní barokní umělci (malíři Jan Kryštof Liška, Karel Škréta ml., Ignác
Raab, sochař Ferdinand Maxmilián Brokof a dílna Matouše Václava Jäckla). Po
zrušení kláštera za josefínských reforem se stal sv. Havel opět kostelem farním
a v r. 1933 byl přičleněn k chrámu Matky Boží před Týnem jako filiální. Dnes se
opět na jeho správě podílejí karmelitáni, kteří mají svůj konvent v Praze –
Liboci. Kostel je zajímavý také jako místo posledního odpočinku některých
barokních umělců, z nichž je nejvýznamnější malíř Karel Škréta, který je zde
pochován spolu se svým synem.
Poté jsme prošli celý
kostel a postupně nás paní doktorka seznámila s ikonografií jednotlivých oltářů
a jejich autory. Oltáře jsou většinou ozdobeny sochami karmelitánských světců.
Severní lodi dominuje především bohatě zdobená kaple sv. Václava s Kalvárií,
jejíž sochařské ztvárnění patří k vrcholům v tvorbě Ferdinanda Maxmiliána
Brokofa. Hlavní oltářní obraz, na kterém jsou spolu zpodobněni karmelitánští
světci, patron kostela sv. Havel a členové vládnoucí dynastie – císař Leopold
I. a jeho synové, je dílem malíře Jana Kryštofa Lišky z r. 1696. V hlavní lodi
jsou také rozvěšeny obrazy mariánského cyklu, který je připisován mladšímu
Škrétovi. Severní lodi poté vévodí kaple Panny Marie Karmelské, ve které je
pamětní deska z r. 1910 připomínající, že byl v kostele pohřben Karel Škréta.
Po prohlídce všech lodí jsme se vydali do zimní a letní sakristie, které jsou
vybaveny původním barokním mobiliářem. Zimní sakristie je také bohatě vyzdobena
nástropními freskami připomínajícími pobyt karmelitánů ve Svaté zemi. Poté jsme
se rozdělili na dvě skupiny. Prvá se vydala s kostelníkem Zdeňkem Masarem na
obhlídku varhan, kostelních věží a půdních prostor (jedinečný výklad). Druhá
zůstala s naší průvodkyní dole a poslechla si její čtení vzpomínek Jaroslava
Seiferta vztahujících se k tomuto kostelu (kniha Všecky krásy světa, kapitola
Krabice holandských doutníků). Tím naše důkladné seznámení s tímto svatostánkem
skončilo.
Na závěr nám nezbylo než vroucně
poděkovat Dr. Heleně Čižinské za zajímavý a podrobný výklad o této památce a
panu kostelníku za vřelé přijetí. Těšíme, že se brzo znovu s paní doktorkou
vydáme prozkoumat další z pražských pamětihodností. (Pavel Zděnovec)
Žádné komentáře:
Okomentovat