V sobotu 15. května ukončila Slánská akademie volného času jarní běh přednášek setkáním s pracovníkem Slovanského ústavu AV ČR Mgr. Hanušem Nyklem, Ph.D. na téma Klasická ruská literatura a její inspirace pro dnešek.
Přes padesát účastníků setkání tak mohlo vyslechnout inspirativní
přednášku o podstatné kapitole světové literatury, která byla na našich
školách před rokem 1989 interpretována více méně jednostranně, a setkat
se tak s literárním uměním, které nás může oslovit právě v této době.
O tématu pravoslavného umění a ruské literatury jsme uvažovali již
delší dobu. Za touto iniciativou stojí setkání s jezuitou Dr. Richardem
Čemusem, který působí v Římě na papežském orientálním institutu –
Richard Čemus byl dlouhodobým spolupracovníkem † Tomáše kardinála Špidlíka. Díky nim vydává nakladatelství Refugium celou řadu knih v edici Ruské myšlení.
Další inspirací pro sobotní přednášku byl výtvarný svět ikon, po
revoluci v Rusku odchází řada emigrantů – ruských intelektuálů do
ciziny, jedním z nich byl skvělý byzantolog Nikodim Pavlovič Kondakov –
zakládá v Praze za pomoci T. G. Masaryka vynikající Kondakovovův ústav,
který se zabýval byzantským uměním. Samozřejmě, že ústav „nepřežil“
období po roce 1948; s řadou ikon ze sbírek tohoto ústavu se setkáme v
Národní galerii. Proto jsme měli také loni na podzim přednášku litoměřického archimandrity
ThDr. Martina Marka Krupici o ikonách a pravoslavných chrámech. A tak
sobotní přednáška Hanuše Nykla, kterou doprovázely malby pěredvižniků a
historické portréty ruských spisovatelů, tvořila jakýsi pendant ke
zmíněné přednášce.
V úvodu připomněl Hanuš Nykl unikátní postavení ruských spisovatelů v
ruské společnosti, a to i vzhledem k tvrdé cenzuře, která tam panovala.
Jejich díla tak nebyla pouze literaturou, estetickým zážitkem, ale
nacházíme zde řešení řady otázek, které jinak nemohly být publikovány a
veřejně diskutovány.
Dále se Hanuš Nykl dotkl způsobu interpretace ruské literatury, jak byla
přednášena před rokem 1989. Tehdy bylo třeba Dostojevského literární
dílo odsouváno, a to jako mravní mor a nákaza ruské duše, neboť
ničím nepodporovalo pozitivní a budovatelské cíle socialistického Ruska
… a tak se ujal pejorativní termín „dostojevština“. Ale Fjodor
Michajlovič Dostojevskij není pouze spisovatel Chudých lidí a Uražených a
ponížených, ale spisovatel – filosof a teolog.
U další spisovatelské osobnosti Nikolaje Vasiljeviče Gogola připomněl
Hanuš Nykl vícevrstevnatost jeho díla, než je u nás tradičně chápáno.
Kdy například jeho proslulý Revizor není jen tragikomickou férií o
totální korupci, ale i jakýmsi upozorněním, že by společnost měla
očekávat jiného Revizora, Soudce shůry, který se … jak stojí v jedné z
her Járy Cimrmana (Posel z Liptákova) … již „nezakecá“. Více významových
poloh je třeba hledat také u základního díla Ivana Alexandroviče
Gončarova – Oblomov, kterého není možné charakterizovat jen jako
"lenocha na peci" …Vzhledem jednostrannému ideovému pohledu na díla
ruských spisovatelů od tehdejších kritiků zůstala stranou i v české
veřejnosti vynikající díla Nikolaje Leskova a A. F. Pisemského.
Poslední dovětek k sobotní přednášce … dívali jsme se na vynikající
obraz ruského malíře Něstěrova (vlevo) – jsou na něm Pavel Florenskij
(vpředu) a Sergej Bulgakov … Hanuš Nykl se však již nezmínil, že i on
vypovídá o tragičnosti ruských dějin. Dva vynikající myslitelé –
duchovní Florenskij (Hanuš Nykl jej překládal) a intelektuál Bulgakov …
ten byl vyhoštěn s ostatními intelektuály na "lodi spisovatelů" v roce
1922 do Paříže, kde působil na teologickém a filosofickém institutu sv.
Sergeje, je dodnes překládán a studován… Duchovní Florenskij měl osud
mučedníka… od roku 1928 v exilu, od roku 1933 v pracovním táboře … a v
roce 1937 odsouzen k smrti a zastřelen na popravišti asi 20 km u
Petrohradu, jeho hrob neznáme …i o tom svým způsobem bylo sobotní
setkání. Několik obrázků z přednášky naleznete v galerii.
Slánská akademie volného času zahájí podzimní semestr v září. O termínu budeme včas informovat.
Žádné komentáře:
Okomentovat