Slánské muzeum shromažďuje velký počet památek starého výtvarného umění a
každé setkání s konkrétním výtvarným dílkem je jiné. V době adventní se
mně z muzejní kolekce vybavuje jeden drobný obraz - ikona sv. Mikuláše,
která u mě vždy vzbuzuje "čapkovské otázky" o smyslu života a původu
věcí, jaké si kladl v povídce Šlépěje nebo v knize Povětroň. I tady se
dotazujeme na osud svatomikulášské ikony … kdo ji původně vlastnil? Jaké
bylo její putování, než se dostala do slánského muzea? Toto uvažování
doprovázela přednáška ThDr. Martina Marka Krupici Th.D.
(archimandrity z Litoměřic, který přednáší pravoslaví na Husitské
teologické fakultě Univerzity Karlovy) ve Slánské akademii volného času v
sobotu 28. listopadu 2009.
Na této přednášce - předposlední v podzimním běhu - byla také
vystavena nevelká kolekce ikon ze slánského muzea, a to včetně zmíněného
sv. Mikuláše, světce v byzantském a pravoslavném umění tak významného a
oblíbeného. Nechme nyní stranou naši mikulášskou tradici, ty každoroční
mikulášské průvody s čerty a anděly, které zpestřují prosincový čas, s
vědomím, že i to obdarovávání, ta Mikulášova štědrost, vychází ze
svatomikulášských legend.
Při pohledu na slánskou ikonu je snad na místě zmínit, že nejstarší výtvarné památky spojené s životem sv. Mikuláše
nalezneme v Bulharsku, v Bojaně (1259), kde je cyklus osmnácti fresek
ze života sv. Mikuláše, později v Srbsku, řecké Soluni. Počet děl
nástěnného malířství však podstatně převyšuje malba desková - obrovské
množství ruských ikon, na kterých je zobrazen světec a na rámu ikon jej
doprovázejí drobné obrázky z jeho života (tzv. klejmové obrázky). Velká
obliba sv. Mikuláše v Rusku, zejména v okolí Novgorodu, připomíná, že …
sv. Mikuláš byl patronem ve všech pozemských strázních ohrožujících
zejména život a majetek člověka putujícího, tedy především kupce, jenž
tvořil jedinou vládnoucí vrstvu v Novgorodu … takto charakterizoval
tohoto světce náš byzantolog Josef Myslivec († 1971). V Rusku slaví sv.
Mikuláše nejen 6. prosince, ale i 9. května, kdy si připomínají
přenesení ostatků sv. Mikuláše do Bari; tento zvláštní svátek byl
ustanoven v roce 1089 kyjevským patriarchou Janem II. dva roky po
události. Že slánská ikona představuje sv. Mikuláše (na obrázku), jsme
zjistili snadno - a to podle přípisu na druhé straně, kde je uvedeno sv. Nikolaj Čudotvorce
(česky sv. Mikuláš divotvůrce). Malba vznikla někde v Rusku podstatně
později - snad v 18. nebo spíše v 19. století - a muzeu ji daroval dr.
Čech; prý pochází z Moskvy (klášterní práce).
Martin Krupica se na slánském setkání rozhovořil nejprve o
pravoslavném chrámu, připomněl, že jeho vzorem byl starozákonní chrám v
Jeruzalémě (předsíň, svatyně, velesvatyně), nato vyjmenoval řadu památek
z Řecka (například kláštery na hoře Athos). Když mluvil o liturgickém
prostoru, zdůraznil ústřední úlohu ikonostasu, na kterém jsou umístěny
ikony, a naznačil jeho vývoj. Zpočátku byl ikonostas nevysoký, později,
zejména v Rusku, dosáhl velké výše a skládal se z několika řad. Zmínil
také hlavní ikony, které se na něm vždy nalézají - jsou to ikony Bohorodičky a Krista.
Nevelká slánská ikona sv. Mikuláše ale z ikonostasu nepochází - měří
pouze 18 x 14,5 cm. Můžeme se domnívat, že snad doprovázela majitele v
zavazadle na cestách a po návratu byla zavěšena v pokoji mezi ostatní
ikony - ochránce domu. Vidíme na ní pouze postavu sv. Mikuláše s biskupskou mitrou, okolo krku má liturgické roucho omofor -
znak biskupského svěcení, v levé ruce Písmo svaté a v pravou žehná …
Dr. Krupica na slánské přednášce upozornil na význam gesta při žehnání …
žehnající prsty jsou drženy tak, že symbolizují řecký monogram jména
Ježíše Krista. Dále uvedl, že vedle výtvarného provedení je pro ikonu
podstatné označení, tedy jméno svatého, kterého ikona představuje - bez
toho by ikona nebyla ikonou. U té naší slánské je možné předpokládat, že
jméno sv. Mikuláše je překryto postříbřeným kovovým obkladem.
oknem do nebe, do věčnosti,
za kterým spatříme svaté … ve slánském případě sv. Mikuláše. V této
souvislosti se také zmínil o ikonoborectví - o ničení ikon v byzanci a
podtrhl význam, který měl pro malbu ikon VII. koncil v Nicei (787). Ten
odsoudil ikonoborectví a poukázal na to, že člověk se neklaní obrazu,
ale uctívá ty, kteří jsou na ikoně zobrazeni. Při pohledu na svět okolo
nás uvedl, že ikonoborectví přetrvává i do dnešních dní, kdy třeba v
turecké části Kypru jsou často ikony ničeny … Na výzdobu našich příbytků
můžeme použít různé obrazy podle našeho vkusu, výběr je veliký … ale
ikony mají jiné poslání - poslání, které nás přesahuje, a to je třeba si
při dnešní devalvaci kulturních hodnot uvědomovat … Dr. Marek Krupica
na dotaz, zda u nás působí malíři ikon, se rozhovořil o novém ikonostasu v Litoměřicích.
Ten vznikal na Krymu a jeho autorem je Michael Adler Procenko, není to
tak úplně náhoda, má totiž české předky. Jako zajímavost sdělil, že
ikona sv. Václava byla zhotovena i s ohledem na výsledky
antropologického bádání …
Jak vyzdvihl litoměřický host, ikony jsou - jak se často píše -
Samozřejmě, že toto zcela úvodní setkání nad uměním světa ikon otevírá
další širší otázky … třeba nad dějinami Ruska a jeho kulturního odkazu,
který jsme se naučili vnímat poněkud jednostranně. Poslední studie
historiků však naznačují mnohé inspirativní momenty (dílo Vladimíra
Solovjova, Pavla Florenského) a zajímavé osudy - třeba N. P. Kondakova
(† 1925), vynikajícího ruského znalce ikon, který se po ruské revoluci
se přestěhoval do Prahy, kde přednášel až do své smrti. Jeho žáci
založili Seminarium Kondakovianum, v jehož sbírkách se nacházela celá
řada významných ikon. A tak, až půjdete třeba o Vánocích do Národní
galerie za Rubensem, Rembrandtem, zastavte se v nevelké expozici ikon,
některé jsou právě z Kondakova semináře, určitě si zaslouží vaši
pozornost …několik fotografií ze sobotní přednášky v galerii.
Pro posluchače slánské akademie a další zájemce jsme připravili
základní poučení o pravoslavných ikonách, které napsala autorka ikon Jana Baudišová, ke stažení ve formátu PDF zde (2,28 MB)
Žádné komentáře:
Okomentovat