Letošní podzimní exkurze Slánské akademie volného času, která se uskutečnila ve dvou termínech 25. 9. a 25. 10. 2008, měla zamířeno za jihočeskou gotikou do Alšovy jihočeské galerie na Hluboké.
A setkání to bylo vskutku pozoruhodné … od Madony z Rudolfova přes
Ukřižovaného z Třeboně, Madonu Svatotrojickou z Českých Budějovic a
Pietu z Všeměřic…
k pozdní gotice - Mistru Oplakávání reliéfu ze Žebráku, Mistru
Oplakávání ze Zvíkova a k rozměrným deskovým obrazům pozdně gotických
křídlových oltářů.Na místě jsme mohli obdivovat velké množství gotických
památek, neboť tento kout země nebyl až tak zasažen husitským
obrazoborectvím - tak jako třeba náš slánský sv. Gothard - a i v
pozdější době to bylo území konfesijně pro výtvarné umění příznivě. Na
místě jsme si také připomněli vývoj poznání jihočeského středověkého
umění a osobnosti, které stály u formování pojmu jihočeská gotika - Vladimír Denkstein, František Matouš, Jaromír Homolka, Jiří Kropáček, Hynek Rulíšek …
Cestou do Bechyně jsme projížděli okolo Temelína, z hlediska dějin umění
ne příliš povzbudivý pohled. Když jsme putovali za jihočeskou gotikou
podruhé (25. 10.), zastavili jsme se přímo u této obří elektrárny a
vstoupili na hřbitov, který se rozprostírá okolo kostela sv. Prokopa -
jediná památka na obec Křtěnov, jedné z těch, které musely ustoupit
atomové elektrárně. A dívali jsme se na obrovské chladicí věže. I to je
daň krajiny za atom …
V Bechyni jsme navštívili františkánský klášter, chtěli jsme tak navázat na loňské putování
za františkánským uměním do Kadaně. A skutečně, když jsme procházeli
místnosti klenuté sklípkovou klenbou, zejména ambit kláštera, náš dojem z
prostoru byl při porovnání s Kadaní velmi podobný… A pak skvostný
interiér klášterního kostela a další zaklenutí lodě sklípkovou klenbou. Z
hlediska františkánského umění zaujaly oltářní obrazy se sv. Antonínem Paduánským a sv. Františkem, které byly dříve dokonce připisovány Karlu Škrétovi. Po výtvarné stránce
neunikl pozornosti boční oltář s temnosvitně pojatým obrazem sv.
Ludvíka z Toulouse almužníka od Michaela Václava Halbaxe, malíře, který
ovlivnil dílo Petra Brandla. Ikonograficky byly zajímavé i zlacené řezby
- zejména sv. Františka Solánského … i toho jsme "potkali" před rokem
na průčelí kláštera v Kadani (kadaňská socha na obrázku vpravo).
Ale těžiště exkurze přece jen patřilo jihočeské gotice. A o tom, že
právě tento soubor umění dokáže dodnes oslovit, vypovídají i svědectví
básníků – Františka Hrubína a zejména Jaroslava Seiferta a jeho Prsten
Třeboňské madony (1966) … Nevím, snad květen tehdy byl, / vyprávěl
kdosi o Madoně / a já se ihned vypravil / a jel jsem do Třeboně // Dnes,
kdy ji znám, i tisíc mil / trmácel bych se ve vagoně. / Vyprávěl kdosi o
Madoně, nevím, snad květen tehdy byl // … i v tomto duchu
probíhala sobotní exkurze slánské akademie prozářená příjemným podzimním
sluncem … na toto putování naváže v prosinci přednáška Jakuba
Sichálka, který se bude věnovat literatuře doby gotiky … několik obrázků
z naší jihočeské pouti naleznete v galerii …
Žádné komentáře:
Okomentovat